fredag 25 november 2011

Alltid

när jag och en av mina barndomsvänner pratar i telefon kommer vi in på djupa ämnen som jag tänker på ganska mycket efteråt, just i stunden när vi pratar om ämnena så går vi inte in på djupet utan det blir mer att jag tänker efteråt.
Igår pratade vi om gravidkroppar..varför är det ok att kommentera, kritisera mammor som är smala?
Vem säger att det är mer normalt att vara överviktig efter graviditet istället för att vara smal?
Är det svenskars bild av en mamma att vara tjock eller om man är en smal mamma så har hon såklart anorexia?
Läser ofta Anine Bings mamablogg och skämdes över alla fula dumma kommentarer hon fick efter mamagalan på Berns.
Tyckte innerligt synd om henne när hon beskrev hur hon kände sig okvinnlig på mama galan utan former och jämförde sig med de andra mammorna på visningen.
Tänk då att dagen efter få kommentarer om hur smal man är och att söka hjälp för sin anorexia....Det är ju som att säga till en tjock människa att banta din tjockis det är inte ok att se ut som dig. Tror knappast en tjock människa skulle få så många negativa kommentarer som Anine fick.
Jag tycker Anine är grymt snygg och hoppas att hon får ordning på sin kropp så att hon känner sig som den snygga mama hon är.

Är det så att många tycker att det är mera ok att kritisera en snygg människa än en som är mer "vanlig" ?
Får inte en snygg människa ta lika mycket plats som oss andra?
Min barndomsvän som är världens finaste på insidan har även en otroligt snygg förpackning som hon själv inte vet om..har tänkt många gånger att det har varit en nackdel för henne tyvärr.
Bara för att hon är snygg så ska hon helst bara sitta på sitt arsle och jobba och inte komma med några kommentarer nöja sig med det hon har och inte sträva efter att kunna nå högre positioner och vidareutveckla sig själv.
Från avundsjuka fjortisbrudar till vuxna chefer som inte kan bete sig...trodde när jag var yngre att när vi alla blev vuxna och i våra föräldrars ålder så skulle allt dumt och barnsligt ha försvunnit..men inte alls.
Nu menar inte jag att jag är den otroligt mogna duktiga...jag vet att jag varit duktig på att kritisera många gånger men jag försöker och tror att jag har förbättrat mig på många sätt och vis de senaste åren.
Vill verkligen inte vara en dålig förebild för mina barn och hoppas att jag kan lära mina tjejer att vara lika mot alla och inte döma för lätt.

1 kommentar: