onsdag 30 juni 2010

Blir lite segt med skrivandet..

Är seg på att göra inlägg just nu...hela jag är som i en bubbla, allmänt yr och disträ. Värre kommer det att bli när jag börjar att amma har jag hört:-) Stackars P!!
Igår var jag en sväng med finaste Alex på stan, mysigt att bara strosa i sommarvärmen. P var en sväng på Team Sportias utförsäljning och gjorde riktigt bra skofynd, så han var väldigt glad:-) Efter det skjutsade han upp oss till Sidsjön där vi satt och solade, skvallrade och hetsåt jordgubbar å körsbär.
Alex började och prata om änglaplingor och jag satt som ett frågetecken..va är det?
När hon började att förklara så klickade det till i seghjärnan på mig...Det var ju en sån jag skulle köpa och tittade så mycket på i början av graviditeten:-( Nu är det ju försent.

Att bära ett smycke kring halsen med en pingla som vilar på magen då man är gravid är från början en mexikansk sed som spridit sig över hela världen. Dess ursprungliga namn är ’Bola’ men har med tidens gång blivit kallad graviditetspingla, änglapingla m.m. Inuti smycket finns en liten xylofon som ger ifrån sig ett svagt ljud när mamman rör sig. Då bebisen ligger i magen har det svaga ljudet en rogivande och lugnande verkan på barnet. Efter födseln känner det nyfödda barnet igen ljudet och kan då åter finna lugnet. Vid amning kan det också vara en bra idé att låta barnet hålla i pinglan och därmed stänga ute omgivningens ljud lite bättre.

Nästa graviditet får det bli en sån:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar