måndag 8 mars 2010

Vecka 22

17 veckor kvar tills Lill-Ralph kommer, spännande och roligt. Samtidigt som jag blir rädd, vet inte hur jag ska göra med en egen bebis. Tänk om allt jag gör är helt fel? Tur att Peter kommer att vara hemma med oss ett bra tag från början:-)

Ralphs fem sinnen utvecklas dagligen. Smaklökar har bildats på tungan och han/hon har nu känsel. Ralph experimenterar med känseln genom att stryka sig över ansiktet och känna på olika kroppsdelar. Ögonlocken täcker hela ögonen. Lungblåsorna utvecklas men de är vattenfyllda hela tiden i magen. Vätskan pressas ut vid födseln.

Fett inlagras under huden. Hudens talgkörtlar fortsätter att producera fett som tillsammans med avstötta celler och hår blir vernix caseosa (fosterfett) som täcker huden.
Fosterfett är viktigt för hudens fortsatta utveckling, annars skulle fostervattnet påverka huden

Ralph väger nu ca 510g och är ca 22-25 cm lång

Igår pratade vi om vad vi ska hitta på i sommar på vår semester..Beroende på hur jag mår så skulle det vara mysigt att hitta på något skoj.
En sak som jag verkligen vill göra är att åka ut till Skatan och äta på rökeriet. Skatan är en av jordens mysigaste platser på sommaren tycker jag. En dröm vore att ha en liten stuga där ute och en båt.
Är jätteglad över att jag har så fina barndomsminnen från Skatan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar